Alla inlägg under april 2012

Av Susanne Leijon - 27 april 2012 07:37

Igår var Magnus så snäll och hämtade upp mig och Bumlan så vi kunde träna skydd   .


Vi börjar ju att köra lydnad och jag drog mig lite avsides eftersom lilla snäckan löper och jag kan tänka mig att det närmar sig med höglöp. Hon har ju löpt drygt två veckor nu så man behöver ju inte fresta gossarna för mkt  .


LF/FF och jag tycker att det känns stabilare och stabilare och positionen känns överlag bra   . Hon är mer med i halterna och sättandena blir snabbare.


INkallningen där trodde hon första var en anskällning, men gör om och gör rätt och den blev hur bra som helst  .


Läggandet, japp det ligger  .


Platsliggning och efter en påminnelse, attans liten hon ruttnar lixom och tycker...så nu är vi färdiga  . Men jag bestämmer minsann när det är klart!


Skyddet sedan: Hon tycker det är så himla kul!

Ordning och reda, och duktig var hon för hon innan vi startat och magnus stod med skinnet så for hon dit och skulle försöka roffa åt sig det, men kom på inkallning, jajamensan....inte bara en gång heller.


På med selen och snart har jag full koll på hur den jäkelen ska träs på  .

Tyst, fokuserat sitter hon och väntar på kommandot och sen så....

Hon var lite tamare i betten igår så då blev hon av med skinnet  , men när hon väl bet i då jäklar!!!


Helt säkert lite höglöp på gång för även om hon var engagerad så var hon lite tamare än gångerna innan, lilla hjärtat.

Hon bjuder upp med figgen nästan direkt, så i det momentet är det inte mkt ägande av trasan och det är skönt. 


Gick bättre än sist med att hon satt kvar hos mig när Magnus skulle sno skinnet på marken framför henne.


Ullan, fick ju stanna hemma igår och hon var inte speciellt glad när dörren stängdes framför hennes näsa och sen var det genomgång av Bizze för att kolla var och vad hon hade varit och gjort  , sen var det samma lek och stök som vanligt på nattarundan.


Önskar en god helg, för det tänker jag ha!

Imorgon blir det nog en hemmadag med fix och donande men på söndag blir det byggsök, tjohooo. Måndag tänkte jag spåra och tisdag blir det skyddseri igen.

Mkt ledigt mkt hundträning, me like!!!!!

Av Susanne Leijon - 25 april 2012 07:31

även om det inte hjälper såå mycket eftersom den står i Varberg  , men hem kommer den iallafall på söndag.

Man känner sig ju rätt handikappad utan bil, trots att allt man behöver egentligen finns i Svedala  .

Men men nästa vecka är allt som vanligt igen...jag kan komma iväg på mina hundträningar,hahahahahah


Igår var det ju alldeles för skönt väder, man blev ju lite svettisch när man var ute på lunchen. Har ju lixom inte fått fram mina vårjackor än......så när man kom hem var det bara till koppla på de fyrbenta och ta sig mot Å-rundan.

Vi traskade en superskön runda på 1½ timme och man fick allt ha ögonen på gråfisen annars hade hon nog   ...och det vattnet är ju inte för mysigt så.


Under tiden jag njöt så fixade Natta en Köttfärspaj, mums.


Lite träning fick de allt med igårkväll.

Bizzie hon fick ett långt LF/FF, och vad duktig hon är. Igår blev även halterna i de olika vändningarna mycket bättre än i måndags  . Testade även att i vä. och hö om marsch låtsas lite som att jag skulle göra halt allt för att få in lallan rakt och fint i svängen och jadå.

Hon är såå lättlärd och man får vara noga att inte slarva med inlärningen...stackars Ulla, min försökshund  , tur hon är som hon är  .


Testade Framförgående med och då hängde jag bollen i fotbollsnätet och sedan så...gick fint fot och på kommando kastade   hon sig framåt och drog iväg...fick berättat för henne att inte så fort lillstumpan...jahaja...stanna...och japp, varsågod!

Körde några vändor och sedan prövade jag att ha bollen i fickan, gick över förväntan, och sedan fick hon bollen över huvudet.


La henne plats och fick påminna henne en gång att det är inte ok att ta ett krypsteg fram.


Läggandena gick riktigt bra även igår!


Avslutade hennes träning med att se om hon fattat ngt av FG:endet, och tja...hon gick inte iväg på första kommandot, men på andra så tog hon ngt steg ut och då fick hon sin boll, duktig grå!


SkrUllan, lycklig som få..fast inte över nya bädden jag köpte till henne att ha i hörnan vid soffan...den vill hon inte ligga på inte  , utan mer att nu var det hennes tur.....


Lite Ff först och sedan upp på cykelbanan för FS och naturligtvis   så gjorde hon ju momentet hur bra som helst, visst hon tittade bakåt flera gånger men vinglet var minimalt och hon hade inget stopp. Inte på någon av de tre körda vändorna  .

Sen blev det ställanden, ställanden och ställanden och hon hörde minsann  .


Idag är det inget kul väder inte  . Kan ju hoppas att det lättar till i efm och då får vi se vad som händer....




Av Susanne Leijon - 24 april 2012 07:39

får jag nog påstå att lilla Grå är  .


Läggande under gång var ju segt som kola i början, sedan så med bollbelöning när hon väl kommit ner har ju speedat på det hela men igår behövde jag bara koppla loss henne, börja gå och utan att hinna säga ngt så vips så la hon sig  snabbt och lätt  . Så nu får vi "lura" henne lite, så hon inte tror att bara för att jag gått lf och sedan kopplar loss ska det inte betyda att nästa moment är läggande....


Linförigheten känns mkt mkt bättre. Vad jag kan se så har hon en rak och fin position, sätter sig lite snabbare så nu får vi koncentrera oss på halterna vid vä. , hö. och helt om  som är lite för fladdriga. Bara att älta på. Kommer bli lite var kväll denna veckan för ngn annan träning blir det ju inte. Kanske skydd om Magnus hann på torsdag och då kunde jag lifta med honom  . Han bor ju lixom i Svedala han med så....


Inkallning fick hon med igår och inte vet jag vad det var för avsluten där, som har varit jättefina innan var lite tjohoo. Dessutom blandad variant varje gång.

När avslutet blev lika bra som det brukar, så höll jag ju naturligtvis där!


Ullan hon fick FF och fick gå och gå och gå...samma entusiasm hela tiden  , rolig den...


En långis hann vi med oxå samt lite moppning av golv innna det var dags för Ola-Conny och Morgans resa. Asså det är nästan liiite synd om dem, men man kan ju inte låta bli att garva.....


Ikväll är tanken att vi fortsätter på det vi gjorde igår och lägger till lite framförgående för den gråa och Ulla kanske ska få lite FS och ink. m. ställande  .


Go tisdag !

Av Susanne Leijon - 23 april 2012 08:34

med att bli hämtad av Nathalie i fredags efter lunch nåt. Bilen fullastad med grejor och flickor och kosan styrdes mot Ullared!!

Där inne var vi väl ca 3 h och vi var rätt nöjda när vi gick ut. Lite kläder, hundgrejs, bra att ha grejs och nyttogrejs, fanns nu i bilen när vi rattade den mot Varberg, systern och en väntande Tacopaj  .  Riktigt fredagsmys med god paj, lite god cider och sedan soffhäng med lilla dodisskålen,hehe.


Lördagen där skulle vi åka och hälsa på mamma och Lasse, de båda nyopererade och lilla Minna, som jag då aldrig träffat ännu.

På vägen dit körde vi för att kolla var samlingen till tävlingen skulle vara. Micka hade iofs berättat färdvägen och det skulle verkligen vara riktigt lätt att hitta dit, men har man liiite kontrollbehov så har man. Det var naturligtvis precis så som Micke förklarat  .

Hur som haver så anlände vi till Glommen och fick hälsat på allihopa, och den lilla Minna var ju en sockersöt pälsbomb   .

Vi tog en och en av flickorna som fick hälsa och Bizzie var först. Hon tyckte att men hallååå...playtime!! och Minna hon for ut lika entusiastisk men vände in igen när Bizzie gjorde sina klassiska hopp   mot henne.

Men sen så, blev det lite mer ös och våglighet i pälstussen och de lekte faktiskt rätt hyfsat. man får ju påminnan Bizzie om att hon är faktiskt äldre, stabilare i kroppen och lite så....och hon var duktig, lilla grå  .

Ska lägga in foton en annan dag, Nattas nya kamera smattrade bilder som bara den så.....


Ulla, där trodde man först att hon spöar skiten ur den lilla, för hon kan verkligen konsten att inte se snäll ut...men det är ju bara en fasad, för när hon väl fått berätta att det är hon som bestämmer så, och lilla Minnan hon läste av henne riktigt bra, så lullade de omkring ihop i trädgården.


Lite gofika, den rabarberpajen gick inte av för hackor inte, mumsimumsi....så var det dags att dra till Varberg igen och slutföra inför kalaset, som gick hur bra som helst!


Söndag och nu skulle det debuteras i elitspår!!!, trodde jag.....

På väg dit så smällde det till höger bak och jag var helt säker på att jag fått punktering, och började snabbt planera för ett däckbyte  , men när jag stannade för att kolla bedrövelsen så var alla däck hela. hmmm jaja in och började köra igen...men inte speciellt långt för det rasslade, hackade och lät rent allmänt rätt mkt....

Fick iallafall in bilen på en sidoväg, fick ringt till tävlingsledaren, som tom erbjöd sig att hämta mig bara hon gått ut sitt spår, vilken service!!

Ja jag fick ju först och främt se till att få iväg bilen till en verkstad och just igår var jag jäkligt nöjd med att ha tecknat Falck Assistans innan vi åkte till Österrike, för de ordnade snabbt och lätt att det kom en bärgare så vi fick iväg bilen till en verkstad, de fixade en hyrbil, där man fick ha hundar...och bara det  .

Nu var jag trots sent jäkligt sugen på att ringa till TL för att höra om det kanske skulle gå....men kom på att jag hade en liten Bumla i bilen, och utan bur kunde hyrbilen plötsligt bli väldigt kostsam.....så jag avstod. Lite must hade naturligtvis oxå gått ur mig.


Väl hemma fick jag samtal från den andre TL, Christer som undrade hur det gått med bilen, så gulligt av dem. Och naturligtvis hade jag ju kunnat få ett spår om jag hade bestämt mig för att åka då när jag hade tanke på det,hmmm, dessutom i helt underbara spårmarker. Har ju varit där och gått någon tipsrunda vid nåt tillfälle så jag vet.....jaja det går fler spår...


Tur man har en snäll syster, hon ställde upp med att åka med till Svedala för att köra hem hyrbilen igen till Varberg, för annars hade jag fått köra upp på ons fm och lämna den och då kanske inte ens vår bil är klar.

Nu ska vi ligga på lite på verkstan för Roger ska till Varberg i helgen och det hade ju varit kanon om vi kunde fått hem bilen då.


På kvällen hängde jag med Natta när hon skulle städa så Bizzie fick lite byggsök, ojoj vad kul. Får väl snart styra upp ett sådant!

Hon fick börja med gallertrappan  . Jag gick upp och satte mig högst upp och lockade på henne. Tog liiten stund men sedan bestämde hon sig för att traska upp  , Hur bra som helst både upp och ner!!

Gick sedan och gömde mig ett par gånger och det svåraste för henne var att sitta kvar i väntan på kommandot  , men vilket skall hon fick till!!!


Ulla hade varit inne på kontoret under tiden och laddat till tusen för när det blev hennes tur, och hon fick kommandot när jag gömt mig så for hon runt och tokskällde,hahahahah tills hon kom på att just ja jag kanske skulle hitta min mojja först  .


En skön prommis hem sen var man rätt mör efter dagens trauma!!


Bizzie tyckte att hon kunde gå ut och gå med Ulla



Av Susanne Leijon - 19 april 2012 07:39

Vi är ju 6 stycken från gruppen som ska tävla på söndag så igår kväll blev det genomkörare av oss.

Nån jäkla uppflyttning ska vi väl lyckas få till  .


Var på klubben redan strax efter 6 efter multiinköp av hundmat och burgare både till mig och och nån till. Körde direkt till "hyllan" där vi brukar köra platsen och tog ut Bizzie först. Skulle ju inte bli mkt tid över för henne annars eftersom 6 st skulle ha genomkörning.


LF/FF, apportering,läggande, inkallning och plats blev det för hennes del.


LF/FF blir mer och mer stabilt, lite sega sättanden så det får vi gasa upp  . Kan gå längre stunder där hon håller en bra position. Ibland är de tprecis som att vi sitter ihop med kardborr, så det får vi också dona med, men överlag blir det bättre och stabilare  .


Apporteringen, samma som inna. Fokus på att SITTA med hela lallan i marken när apportbocken kastas. Sen bra fart ut, gripande och fart in, där jag tar emot henne och kampar och bestämmer när hon ska släppa den.

Varvar med att säga fot och gå iväg så hon kan följa med med apporten i munnen.

Fast får tråna i reklampauserna.

Inkallningen, inga problem!


Läggandena, ja hon är smart/lättlärd. Körde ju detta på Burlöv i tisdags. Lägga sig och då får man sin kampdutt eller boll och jädrar vad det gett resultat!!

Igår snabbt läggande bannemig alla gångerna, även under gång  . Lite häpen blev jag allt!


Platsen. La henne själv för de andra skulle inte lägga på hyllan.

fick först lägga tillbakak henne två gånger, när hon tyckte att nähä tradit, nu går jag.... men sedan låg hon väl i 4 minuter ungefär och skotten som brann av en bra bit bort, tog hon ingen notis om överhuvudtaget. Skönt!!


Genomkörning av lägrehundarna och om ingen katastrof inträffar så finns det absolut möjlighet till 3 uppflyttningar.

Högrehundarna likaså.

Elit-Ulla ja de säger ju att genrepet inte ska gå bra, så då får vi hoppas att det stämmer  .

FF, var väl hyfsat, lite sneda sitt, lite ofokus emellanåt men Ullan var iallafall glad   .

Inkallningen, där tänkte hon minsann inte stanna, trots dk  , var väl hur längesedan som helst som det inträffade.

FS: Hyfsat, hade förmodligen blivit ett någorlunda betyg. Vingel men jag tror bara att jag hade ett stopp på henne.

Krypet, mkt bra, skönt med något stabilt dyrt moment  .

Skallet: Troligen betyg om hon sjunger som igår!

Metallen, lite lek när hon ska ta den och ett snett avslut..så onödigt så onödigt...

Tungen, tjuvade  när jag var på väg tillbaka från att ha lagt ut den...har väl aldrig hänt.

Gör om och gör rätt och här är ett till moment som är dyrt som hon faktiskt kan!

Hoppet: Jag stod nog liite för nära för islag blev det, sen att hon sitter så nära på andra sidan att man bara ser hennes öron kan ju också lätt rendera i islag.

Summa summarium, inte speciellt nöjd, så vi får väl se på söndag!

Först och främst ska vi ju ut ur rutan så  ......


Go torsdag önskas!!

Av Susanne Leijon - 18 april 2012 07:43

Det är min Bizziebumla det  .


Var ju skyddsträning för hennes del igår och innan skyddet så tog jag ut henne för lite lydnad och lf tar sig verkligen  . Lite i framförallt vänstersvängarna så igår gick vi vänster om, vänster om och lite vänster om  . Det blev bättre och bättre dock ej till fullo.

Ältade vidare med att få läggandet lite snabbare och efter ett par bollbelöningar så började hon inse att om jag lägger mig liite snabbare så kommer bollen.....smart!

La henne även plats och hon låg jättefint trots att Perra och Balder tjoade och bollbelönade inte så långt ifrån, duktig tjej  .


Ullan fick också komma ut innan skyddet drog igång och det blev ju då FF, FS, Skall och ställandet. Hoppas gårdagens färdigheter håller i sig tills på söndag, då skulle jag vara mer än glad  .


Lite uppflyttningsfika för Vera och hennes Signe hade med bravur vunnit och blivit uppflyttade till lägre spår!


Bizzies skydd då, jo hon är jäkligt duktig!!

Lite impade är de allt att trots att hon är så ung så är hon väldans samlad!!

Hon sitter fullt fokuserad, tyst och lugn och väntar på kommandot--pass på. Då far hon ut i kopplet, sätter igång och skälla på Magnus och följer honom hela tiden.

Hon fick medvetet "missa" slangen två gånger men på tredje försöket så jädrar vad hon högg tag i den. Hårt och bra smällde hon gaddarna om den och nöp fast. Ett jättefint tillbakakämpande och sen vinst och in till mig för mys.

Återigen är hon rätt fort redo för en ny omgång, släpper slangen och bjuder in Magnus till en ny omgång  .


Toleransträning för hon ska sitta kvar när jag eller Magnus tar upp slangen från marken. Hon försöker sno den, men lyssnar när hon blir tillsagd.


3 omgångar fick hon och de gick jäkligt bra och både Magnus och Perra tycker att hon är mkt duktig! Kulkul.


Yohnsson, Qass och Balder skötte sig även de riktigt bra i övningarna de gjorde och jag lär mig hela tiden  .


Ikväll väntas det Onsdagsgruppträning och idag är det fokus på whitey  . Vi gör väl om gårdagens repertoar ikväll känns det som!!


Go onsdag!  

Av Susanne Leijon - 17 april 2012 08:17

Ja inte vet jag varför men en timme till låg man och sussade i sängen  . Vet inte om klockan varit på eller inte, men då skulle radion spelat i en timme.....

Jaja det var ju bara att ta det lungt, lixom inte lönt att stressa och jag lyckades bara förlora ½ timme på flexen, så det får ju anses ok.

Solen skiner och det är lite krispigt ute så det väger ju upp!


Igår hände det väl inte så väldans mkt. Roger fick kaklat färdigt fönstersmygen i badrummet nu när vi fått nytt takfönster och det blev bra så nu har han bara att fixa till runt det andra takfönstret sen så får allt omkring takbytet anses som klart.  .


Vår tur att köra till fotbollen så in med hundar och en massa grabbar och iväg till Bara. Under tiden de tränade så drog jag och flickorna till Bokskogen för att traska 7:an i det minst sagt underbara vädret  .


Ullan är en dröm att gå med i förhållande till Bizzie för den lilla fröken drar, drar och drar  , och jag tror jag har förökt med i stort sett alla saker för att få henne att sluta. Man vill ju njuta när man går....

Så i 3 km hade vi vilda diskussioner, eller jag hade hon tittade mest för att se vad kärringen hade åsikter om, men därefter så blev hon väl trött i huvudet för tempot mattades av  .

Förutom när joggare passerade, för då var man ju tvungen att försöka springa ikapp  .


Rundan var trots allt riktigt skön och med tid kvar innan killarna skulle hämtas så fick fröken lite lf, duktig flicka.

Apportering och det enda som fattas är att hon ska komma in och sätta sig fot. Släpper gärna den framför mig, men går jag iväg när hon kommer in med den så håller hon den fint och sedan--loss--så tar jag den. Traggla vidare.

Läggande, sega sega och åter sega så det är bara att öva på så ska det väl funka nån gång  .

Testade hoppet över parkeringsstaketen och hon satt fot, jag sa hopp, hon tittade på mig och såg ut som ett ?:tecken, fram med handen mot staketet och då aha...hoppade hon över  . Bollbelöning.

Gör om och nu hoppade hon allt! Kommenderade sitt och efter lite betänketid så!

Hopp tillbaka och fot. Duktig liten grå. Första gången vi övade på hopp, så visst får man vara nöjd.


Ikväll väntar det skyddseri för lilla grå  , och då ska även Ulla få träna på FS, Skall och ställandet i inkallningen. Även ff naturligtvis.


Go tisdag önskas!!          

Av Susanne Leijon - 16 april 2012 07:37

över hundarnas prestationer igår  .


Ulla: Hon fick spåra och köra upplet.

Lotta hade traskat ett spår på ca 1300 meter och blivit lite osäker på om hon gått in i sitt eget spår eller inte, men men vi testar. Ulla får ju anses spårsäker så...

Det låg väl en 2 timmar skulle jag gissa på och upptaget först. Jag gjorde helt rätt  , lät henne stå ett tag så man såg henne vinda in det ordentligt, sen när hon kändes redo så fick hon gå. Lungt och fint travade hon ut och jag tror inte ens hon skänkte bakspåret en blick ens utan hon bara valde rätt och tuffade på, för att strax efter få sin pinne  .

Nu visade det sig att Lotta faktiskt hade gått in i sitt spår för Ulla ville välja det "senarelagda" benet, men efter att ha lovat henne att hon skulle få dit, men var tvungen att ta en liten omväg dit  så tuffade hon på och hittade lite vinklar och pinnar!

Efter övergången i egna spåret så tyckte jag att fröken mest lullade på, men enligt säkra källor  , så var hon rätt för Lotta visste att här hade hon gått,hahahaha.

Men mot slutet fick jag säga till henne att hon fick faktiskt ta och leta upp spåret och visa var det går, och då stannar hon upp, vindar och vindar för att sedan bestämma sig, och näsan den borrades ner och strax efter stod hon vid slutpinnen. Mattes   .


Leta saker fick hon oxå och finns bara en sak att dra ner på och det var att hon släppte första föremålet hos mig, annars så gick hon så jäkla bra!!!

Hoppas nu specialen håller i sig till söndag  .


Bizzie: Hon fick söka och oxå leta saker.

Söket, fy fan rent ut sagt vad jäkla bra hon gick!!

Ingen retning alls förutom att Leif låg ute när vi gick ner till söket så hon kunde ju vinda in honom.

Lika bra att köra på honom i första skicket.

Hon är så laddad att få springa ut, men står helt still och tyst.

Måste skryta över mig själv med för jag lyckades att släppa iväg henne vid helt rätt tillfälle alla fyra skicken  .

Kommando och hon far verkligen ut i rutan så mossan den sprutar och fram till Leif, som fick hjälpa henne lite med skallet, men väl igång så.....

Nyttigt att inte alltid köra på samma figgar.

Hon bokstavligen slet mig in till stigen, ordning och reda kommer....

Lika fokuserad här och iväg och hittade Lotta. Bra igång med skallet!

Full fräs in till stigen, och jag är lite häpen trots allt att hon bara kan stå still sen, och vara så samlad innan hon skickas på nästa  , letade jättefint och hittade Leif som fick hjälpa henne lite med skallet igen.

Sista där gick hon först till gamla legan, för att konstatera att hmm ingen där....men som hon jobbar sen för att ta sig fram till Lotta  .


Avslutade söket med att hon fick se Vicky gå ut..men sedan borta..för hon hade gömt sig i den dolda legan. Bizzie släpptes och for ut, letade och letade, sen så sniff sniff i lilla springan....och då öppnade Vicky locket och liten blev glad  .


Hon fick också leta saker och de tre första skicken ojojoj så bra hon gick. Letade jättebra, hittade grejerna och full fart in till mojjan. Inget tugg och lämnade fint i handen. Sista skicket där var det mest muskler som jobbade, förmodligen lite trött i kolan med så efter ett par försök så fick hon koppel på, gick ut och visade henne, tillbaka till basen och sen fick hon ut och hämta, tjohooo!!!


Avslutade naturligtvis dagen med en runda!


God måndag önskas!!



Ovido - Quiz & Flashcards