Alla inlägg under oktober 2013

Av Susanne Leijon - 28 oktober 2013 08:39

blev ju inte så kul som förväntat  .


Men backar först till fredagen där vi fick sluta tidigare på skolan efter att vi penslat fram fingeravtryck och lite annat kul...gillar det praktiska arbetet.

Så då hann man till Burlöv en liten sväng med för lite lydnad ihop med Elin, Anna..och här grattar vi henne till ende kvar till lydnaden igår och där grejade hon uppflytt utan plats och budis, och Perra.


Lördagen skulle det sökas. Jag traskade först ut tre kortare spår till Thelma och Nina traskade då till Ullan.

Rutan var färdigvallad av lite spårare sökare så det var bara att köra igång.


Bizzies sökpass blev jag riktigt nöjd med  . Blandade träffar med nån tom och även belöningarna...antingen jag, figgen eller ingen alls.

Full sula ut på alla skicken. Ena där hade hon missat Vicky, men på omskicket så tog hon henne.

Härlig uppladdning inför debuten dagen efter  .

Mattias som inte sett henne sen hon var en skallhund, med allt vad det innehöll var impad över hur bra hon gick.


Goa vänner hemma på middag och ja det garvas i stort sett hela tiden, för Lotta hon är fan inte klok nånstans  .


Så då kom dagen där vi skulle visa upp Bizzies fina sök, för om ngt skulle skita sig så var det isåfall lydnaden och absolut inte söket......

Upp till rutan och ställde upp henne, skickade henne och hon gick ett grunt skick...inte alls så fokuserad som hon brukar vara  . Skickade igen på samma sida eftersom man kunde se den dolde legan inne bland buskarna...och då tog hon den...men inte sin rulle..utan kom tillbaka utan...amen va fan!!!!

Skicka igen, for direkt dit och skallade en gång...för att sen ta sin rulle och komma in till mig. Påvis osv bra.

Skicka på nästa sida...ett grunt slag..och jag kände verkligen inte igen min hund  .

Men skicka igen och då går hon fram till en "vägg", väldigt låg, av ris...och ställer sig där och vindar in figgen. Ser ju på henne att hon har figgen men väljer att inte gå ända fram  , och uppträder osäkert.

Blir ju inte bättre av att ena domaren går och säger att ...jaha denna hunden har nog inte varit i en skog och kört tidigare utan är väl körd på någon gräsmatta  . Nä jag sa inget men blev naturligtvis jävligt förbannad och ja det kan ha haft en viss inverkan på henne...men inte fullt ut.

Skickade om nån gång till med samma resultat...valde då att köra ett på andra sidan, och sen skicka igen på riset, och då sa ovan domare...att nu är det ändå kört så nu pressar du ut henne så hon går ut och tar sin rulle, vilket hon gjorde.


Jäkligt besviken naturligtvis eftersom hon normalt går i stort sett 10-mässigt. Även synd att det just igår inte var någon där som vet hur hon brukar gå för att få se dels hennes beteende men även se hur jag gjorde, för att se om det fanns ngn vettig förklaring.


Detta beteendet har hon aldrig någonsin uppvisat på en träning så det är svårt att träna på det....Har två söktävlingar kvar och så får vi se och analysera därefter om det skulle hända igen....vilket gud förbjude  .


Hon verkar inte sjuk på ngt sätt heller och annars om det skulle vara ngt viltrelaterat..men eliten hade ju kört innan så nä.....en annan hund hade varit väldigt snusig, som den inte är normalt...ja man kan älta sönder det, till ingen nytta..men man blir lite konfunderad till sådant eftersom det aldrig hänt på ngn träning...


Hur som, ledig vecka, en hel del plugg, hundträning och sen kalasa för Rasmus till helgen, är vad den kommer innehålla.

Just nu känns det lite trist att det inte blev ngt läger i Målilla i helgen för det kunde varit nyttigt med lite sökträning....  



Av Susanne Leijon - 21 oktober 2013 08:12

Helgen har ju varit rätt så intensiv, med tanke på alla förberedelser till elittävlingen.

Men man gör det gärna för jag vill ju oxå tävla och då är det någon annan som får ställa upp  .


Lördagen tillbringades i stort set hela dagen i skogen, ja L och jag hann med en tur till Teba först för lite hundrelaterat  inköp.


Jag hade två spår kvar att provgå, det tredje var ju klart sen innan. Sista spåret skulle traskas i en ruta som vi aldrig är i annars..så det är ju lite så..men fördelen med Vomb är ju att du kan inte gå hur långt som helst för antingen hamnar du i sjön, på travbanan eller på en vanlig väg...men iallafall..man vet inte riktigt var man är..och jag vill ju helst ha koll  .

Utrustad med karta hur spåret skulle se ut och sportstrackern så jag visste hur långt jag gått..glömmer alltid att räkna stegen alt. börjar om på 0 när en pinne eller vinkel kommer..

Hur som, så efter att ha gått det..och kommit liite fel så visste jag hur det skulle modifieras till söndagen för att inte komma "fel".


När vi nu ändå traskar en massa spår så kan ju hundarna få jobba oxå, så Bizzie tog det spåret som Lotta gått och ja.....

Upptaget, högre, var ju hyfsat och stundtals spårade hon jättefint för att nästa snurra till det och inte riktigt veta var hon var. Jag hade ingen aning och innan Lotta blev vän med sportstrackern så hon kunde se var vi var i förhållande till hur spåret gick, så hade B genat ett ben och bakspårat en liten bit till en apport  .


Jaja vi kom, med VISS  hjälp runt det jädra spåret och just nu känns det lite sisådär med två anmälningar i vald gren.....

Men...det finns en plan  .


Änzo fick mitt ena spår och han tuffade igenom det utan problem.


Ulla skulle få gå nyrutespåret och Lotta efter med gps:en så vi inte skulle bli lost i rutan  , men Ulla..hon kan man lita på. Som alltid i behagligt tempo tog hon oss runt och såg till att fickorna var fulla med utlagda pinnar  .

En slapp kväll för reveljen gick halv 6 på söndagen. Ut i skogen igen och traska samma spår en gång till  .


Alla utom en kom runt spåren, eller ja hon kom runt men hon hade inte kommit ur upptagsrutan i tid.... och de var nöjda med spåren...ja fattas bara  .

Även uppletet fick alla in alla föremålen.

Passade på att köra ett upplet med B oxå när alla kört och hon grejade in föremålen hon med  .


Körde inte med in till klubben för det fanns andra där som kunde agera siffervisare, utan det var rätt skönt att köra hem och pausa lite, få av de lite fuktiga kläderna, innan det var dags att dra till Burlöv för litta lydnad och litta bita för B.


Lydnaden där fortsatte vi dona med lf och kryp och det blev bra till slut  .

Sen fick hon bita med, lite nygammal övning och när minnet väl skramlade på plats så blev det riktigt bra.


Hoppas på lite uppehåll i hällregnet sen så  vi kan fortsätta även idag med ovan lydnad..sen är det vila ett par dagar innan allt sätts på prov  .

Av Susanne Leijon - 17 oktober 2013 08:18

Oavsett om man jobbar eller ej så rinner tiden iväg.... så det gäller att ta vara på den så mycket som möjligt  .

Och det gör man....


Tisdagen där pluggades det en hel del innan det var dags att bege sig till Burlöv för att först köra lydnad och sen skyddseri.

Lydnadsmässigt blandade vi både lite lägre och högremoment...hon får ju ha lite kul  . Kändes bra överlag...


Ulla fick ut och köra ff och jädrar vad fint hon gick, Skrullet  . sen blev det godisupplet ihop med Elins  tama skata. Den är hur cool som helst. Inte speciellt rädd och håller sig i närheten om det skulle vankas något gott.


Skyddet, lite annat tänk för vi måste få henne i en annan fas redan från början. Första bettet är lamt, och så kan vi inte ha det  . Sen tar det sig..men vi måste ha henne i den fasen från början lixom.

Ordning och reda vid ingång, no more värma upp runt oss, utan det gör vi på annat ställe och sen när vi går in, är allt klart  för att köra igång.

"Stor och stark" är vad som gäller och träningen blev hur bra som helst. 


Igår onsdag och då städades det för fullt här hemma..sparade lite till idag, hmm.

Kyl o frys fylldes upp och läxböckerna fick sig en genomgång  .


Lite snabb sökträning hanns med innan det var dags för klubben, me like!

Perra hade inte hunnit komma så för att hinna så körde jag tom, träff, tom träff och tänkte avsluta med en tom.....

B såg när Elin gick ut på ena sidan...men se lilla stumpan den sidan skulle du inte börja på...kul och se hur det skulle gå...

Och det gick som jag trodde...hon sprang ut en liten bit bara och trodde sen att det var ok  , men eller hur  .

Om igen och nu gick hon ut finfint och gjorde ett fint framslag, duktig tjej!

Nästa på Elin, klockrent både skick, påvis och transport  . 

Nästa tomt, ojojoj så fint ut på djupet och ett jättefint framslag!!

Träff sen igen där E låg i den "dolde" och även detta lika klockrent som förra träffen!

Avslutade med en tom...nu hade hon verkligen räknat ut att där fanns ingen där ute...men med lite tydlig övertalning, hehe att stå inte bara kvar när kommandot ges..uten se till att spring ut...och vilket fint tomskick hon gjorde...blev nästan lite tårögd....Elins kommentar...nu får hon ha en belöning av en träff så hon sprang ut ett par meter och gömde sig, så B fick träff på vägen in.

Detta fattade inte B riktigt, hon konstaterade att där är du, men kom sen bara in till mig, så om igen och då tog hon rullen. Tjohooooo på det.


Både Hugo och Balder fick även de till ett bra intensivt pass!!


Klubben nästa och under tiden som de flesta körde igenom helgens tävlingsekipage, så tog Eva ut Wikingen så grejade vi lite med honom. Gullepågen! Duktig kille är vad han är.


Eva kollade på LF och kryp sen åt mig och B och nu ska jag bara gå och inte bry mig så mkt om att "putta" ut henne i trängningen...som vanligt får ju detta motsatt effekt...om man nu bara tänkt tidigare...puttar jag vill hon ju tillbaka...så bara genom att gå så blev det mkt mkt bättre!


Krypet sen, låta henne ligga och "koppla av" innan kommandot kommer.Hon la sig själv tillrätta efter en liten stund och var mer fokuserad inför uppgiften. Visst hon har fortfarande brått, men hon kröp lågt, fram..baken fortfarande lite hög, och fint. Sen ska jag vinkla och backa i krypet med för att hon ska inte bara tro att det går rakt fram....ha koll på tvåbeningen sidan om lilla fröken.


Mkt nöjd med träningen och på vägen hem var det bara att köra inom Burlöv och hämta min kvarglömda skyddsarm  . Lite dyr att bli av med bara sådär....


Idag får det städas färdigt, fortsatt plugg innan jag drar till skogs för att provgå de andra två spåren  som jag ska traska till tävlingen. Ja de får ju spåra varsitt sedan med...


Ha det  .

Av Susanne Leijon - 14 oktober 2013 08:42

Efter en hel vecka med föreläsninger mm mm så är det så jäkla skönt att komma hem och sen få komma ut i skog och mark och träna  .


Sök var planen och det visade sig att även Jonas och Nina med körde. Bizzie, den lite slampiga, fick köra sist och de tre andra skötte sig fint i skogen.

Rutan var ca 200 m och min plan var mest träffar och sen fick vi se....

Ordning och reda är prio 1 och det tycker jag allt att vi har fått till  .

Hon jobbar på så himla bra den gråa, hittar sina figgar och kommer än snabbare in med rullen än skicket ut...och då går ju inte det sakta heller. Hon hade klivit lite varsin gång både på N och J, men jag tror att det är mer för att konstatera att... ja här är figgen.


Efter ett antal träffar...blir en del springande ut på påvisen... så körde jag ett tomskick. Då sprang hon bara ut och vände  , nähädu lilla fröken så hon fick ett nytt försök och då blev det ett finfint framslag  .


Träff på nästa och sen avslutade vi med en springare och direktbelöning...japp det finns en hastighetsväxel till!

Full ruta blev det och jag är bara såå nöjd med henne. Känns som att allt lixom sitter där nu  .


Go fika på det innan det var dags att provgå elitspåret som jag ska traska till våran tävling nästa helg, och sportstrackern är bara sååå bra att ha i dessa lägen. Karta och tracker och minsann om de inte blev i stort sett identiska!

Lotta traskade oxå sitt och det skulle Ulla provgå. Den gamle räven hon är sååå metodisk och lugn i sitt spårade  , en pinne missade hon men 20 min tog det och då hade hon resten med sig in!


Änzo o Bizzie skulle få "långspåra" det spåret jag hade gått och byta förstahund efter två hittade pinnar. Nu missade Bizzie pinne nr två, men den tog Änzo hand om  . B var nog lite trötter efter söket + att hon aldrig spårat så här, hon har iofs parallellspårat en gång men detta var lite annorlunda att plötsligt inte få gå först...men nyttigt.

I mål kom de och alla pinnarna fanns med i fickan  .


Mkt rast och lite ro, för efter spåren blev det en skön prommis ihop med Perssons. Wiking hade stora bry hur han skulle...med tanke på att slampan bjöd ut sig till det yttersta.....hans knopp( en sak i teorin) och hans kropp( en helt annan i praktiken)  .


Två väldigt lugna flickor intog varsin del av soffan och blev där resten av kvällen!


Söndag sen då och Perssons ville hitta på ngt och eftersom Wiking aldrig har fått byggsöka så kolalde jag med R om det var ok...perfekt att han behövde jobba lite ju...

Så det blev Wiking, Fokus, Änzo och svedalabrudarna som skulle byggsöka.


Återigen är det så kul att se de helt nya hur det bara tar en eller två gömningar innan de fattat att   det gäller att koppla på näsan!

De var jätteduktiga de två noviserna!!


Gofika även här innan det var dags att köra inne på lagret, och där ute hade jag direktbelöning hos figgarna...var ju tanken..men figgarna de trodde att B skulle skälla... så lite missförstånd, men men till där inne satte jag på rullen på henne för att se om hon kunde ta söktänket med sig in på lagret.

hade lite ute, för hon hittade figgen, konstaterade och kom till mig..förvisso inte ett försök att ta rullen, den hade hon inte ens på sig  ...

Blev lite förvirrat för henne...


När jag skulle skicka henne där inne så stod Eva rakt fram och när jag sa sök, så for hon fram de få metrarna till henne, tog rullen och kom tillbaka till mig  . Jaja duktig tjej!!


Sen fick hon jobba, och Lotta under dammen tog hon fint...hon stod iofs på andra sidan brädorna men men...

Ritva inne i sågeriet där var hon lite splittrad för där kom det lite skall...så jag fick efter ett par skick gå med fram och ta in rullen i munnen på henne och sen så...

Ska se om man kan få in en sån damm i bilen...bra dold söklega i skogen  


Ännu en lugn kväll...


Och idag är det måndag, frukosten är i magen och planering för hur dagen ska bli är i full gång...

Ute är det en helt underbar höstdag så det borde bli en långrunda i skogen  .

Det ska även pluggas läxor...har ju en tenta i straffrätt nästa vecka....


Ha det  !


Av Susanne Leijon - 3 oktober 2013 10:47

Helgen den spenderades ju i Målilla för massor av sökträning  .


Jag hade ju varit på utbildning i Växjö hela veckan och anlände med buss på efm. I väntan på resterande skåningar och framförallt min gråfia så fikades det och smålänningarna körde upplet.

Skånehundarna fick sig oxå ett upplet till livs när de anlände...och vilekn jädra ruta..ser ju så himla lätt ut, men med massa blåbärsris så är det icke lätt. De kämpade på men hade svårt att få in grejorna  .


Jaja go mat och massa flabb och sen var det lördag och det skulle sökas!


Bizzie skulle börja och första skicket...ja hon gick ut ett par meter, tog sin rulle och stod där som ett fån  . In med henne igen och nytt försök...nähä du är du sur så spring själv ut....


Skärpning matte  , stackarn har inte gjort nåt på en vecka, åkt upp i en hundnapparbil;), och sen krävs det...

Lugn matte och nu jädrar så sökte hjärtat som den duktiga sökhund hon är  .

Första passet kördes träff-tom-tom-träff, tror jag... genom rutan och ja tomskicken var fina, djupa med framslag  .


Andra passet, ny ruta..shit vilka påvis..rätt upp för berget i blåbärsris  , men detta triggar lilla grå  .

Här körde jag lite annat upplägg vad det gällde tomslag med träff och shit vad hon gick  .

Jag hade lixom en plan för all min träning , woop woop


när alla duktiga hundar sökt färdigt så åkte vi tillbaka till vandrarhemmet för lite lydnad


Go mat sen och massa snack och sen går ju helgen så jäkla fort så söndag på det, ny ruta och nya förutsättningar, men B gör mig inte besviken!!

Hon söker så jäkla fint, fokuserad, vill ut och söka. Transporeterna, som har varit det som varit"kvar" för att åka ut o tävla..ja även de har funkat riktigt bra. Fick lite påbackning på lördagen av Emma, så på söndagen så funkade de klanderfritt  .

Nytt upplägg i nya rutan och hon blir än mer triggad av att gå tomt. full sula in när ingen figge hittats, för att få köra på andra sidan. Me Like!!

Sista passet, ännu en ny ruta och här villa jag inget veta, för jag skulle träna på att gå metrarna på stigen, hade ju skickat lite tätt tyckte Jeanette...

Ja vad säger man...jag fick godkänt och Bizzie fick mer än godkänt!!!


och då börjar ju damen löpa så tävlingen till helgen fick avbokas...typiskt..menmen ny är anmäld  .


Annars...Ullan har fått stygnen tagna idag och är frk piggelin

Denna veckan har man ju självstudier och har då även hunnit med spår, B hon missade inget där, och Ullan var hur lycklig som helst för att få ett litet spår som hon hade noggrann koll på  .

Lydnad i tisdags, blev inget skyddsande utan vi körde bara lydnad Mange och jag.

Igår hann vi med lite sökträning innna det var dags för klubben och rutan var kul, det var rätt brant ner och lika brant upp efter påvis  .

Jag klýddade lite och det märktes på B, dumma mig! men inte så länge inte, så hon for runt i rutan och hittadee vad hon skulle.

KLubben ja det var lite rutanträning...shit vad kul den var då;)), lf, jadå hyfsat snabba sättanden och krypet...ja Jeanette det blev lite markkänning där  .


Nu ut och iväg...



Skapa flashcards