Alla inlägg under januari 2014

Av Susanne Leijon - 27 januari 2014 07:59

Och det handlar naturligtvis om hundträning  .


Lördagen först då var hela fm och halva efm upptagen med diverse måsten, men sen efm drog jag iväg till Sturup för att rasta de bägge, men vafanken...blev att jag först huttade ut varsitt litet spår på ett par hundra meter var och under tiden de låg till sig så vallades det en uppletanderuta.

B först ut och lite mkt spring i benen var det allt  , så det behövdes liite fler än 4 skick för att få in lika många föremål  .

Ullan däremot gjorde proceduran kort   .


Bizzies spår, lite koll bakåt i spåret, men vände och gick iväg på rätt håll...och sen gäller det att hålla i linan, för det känns som att man med nöd och näppe kan hänga på, absolut inget att vara stolt över  , men hon har brått, brått och brått.....

Måste få ner tempot, är ju inte så kul att kasta sig runt i en brötig skog inte...

Alla pinnar med in och vinklar fint analyserade så man är ju nöjd trots allt!


Ullan hon har ju ett betydligt mer rogivande tempo, men den frk hon tyckte att jag kunde se till att kvarlämnade pinnar...de kunde minsann jag plocka   .


Hem och en dusch innan det var dags att fara iväg till mysig kväll ute på landet...ja det blev minsann söndag med och då blev beslutet att starta sökträningen lite senare än 9   .


Elin, Perra och jag vallade ruta och sen startade B.

Började med 4 tomskick där jag fick kalla tillbaka den snettgående två gånger, och då tycker hon att nähä...hur vill du ha det kärring..jag står här och väntar tills du visar ordentligt   , men då så...

Sen blev det två träffar, och det säger bara poff så är rullen i munnen och hon är hos mig igen!

Ett antal tomskick igen för att sedan få några träffar.

Sista tomma, där hörde hon när Elin sprang ut på andra sidan, så hon vände och kom tillbaka..men icke så nicke. Du ska ut på den sidan först innan du får springa till Elin, och så blev det   .


Rutlängden var ca 300 m och det känns så gott att hon bara går och går och går....


Både Hugo och Balder levererade finfint även dom!!


Ullan fick ett upplet och det var lite småklurigt men till slut fick hon in alla grejorna   .


Fika innan avfärd mot Burlöv där vi körde lite FS, Skall, Ink m stå, tung, trä och ff.

Det börjar bli hyfsat i  högremomenten   , så de tär bara att öva, öva och fortsätta öva!


Skyddet igår bestod av transporter, transporter och transporter där jag belönade hem! Har rätt bra koll på träningssättet även här med henne för att det ska kunna bli så bra som möjligt.

Avslutade med civilsändande, och där kom tilla tassen i figgen så det fick göras om ett par gånger, men sen så..fiinfiiint och då full fart mot bilen!!


Värme i   gillas!!






Av Susanne Leijon - 15 januari 2014 11:39

Och det handlar om Bizzie och hennes korgarbete i skyddet  .


Bita, Släppa och Bevaka det har grundats rejält med damen och vi har fått klura lite på att få till rätt attityd redan från början men jag/vi, skyddsgänget   tror/ känner att NU ligger vi nog helt rätt i träningen med henne.


Igår var det hennes tredje pass, jag hävdade andra, men det är tur att det finns bättre vetande runt omkring en  , och hon gör det riktigt bra!

Jag däremot får ju lite hjärnsläpp emellanåt...man ska hålla reda på sig själv, hunden, instruktioner, linor, tummar upp/ner, selar ja ni fattar va...att det då kan bli lite fel ibland ,hahahahaha


Hur som, det kommer ett hot när vi står 1 m bakom figgen, hon stöter figgen som blir djupt impad . Här ska jag ju då hålla kvar i linan naturligtvis, för att gå fram och ta av korgen så han hinner komma iväg och få upp skinnet så hon kan gå igen och få det...men jag släpper linan i samband med stöten så hon kan ju fara fram till figgen...som vis av erfarenhet  , nog har lite koll. Han stannar och då börjar hon bevaka fint och bra. Inga fula omstötar här inte.

Bra grundat, känner jag!


Men resten av gångerna så hade jag koll på ALLT!!!


Så nu framöver är det korgarbete och transporter som kommer prioteras så får vi se när vi blir redo att visa upp vad vi lärt oss  .


Lydnaden, ja där är det mest fokus på lite högremoment som fs, ink m stå, skall och kryp och ja det går framåt iallafall, blir ju alltid nåt steg tillbaka nån träning men det är inga kliv iallafall.


Söket, ja vad ska man säga   . Shit vad fint hon har gått de senaste tränignarna.

Ser till att variera träningarna så mkt som möjligt, med träffar, tomt, direktbelöning..där måste figgen vara grymt snabb att fiska fram dutten för annars är rullen, ja tack Nina och Eva för det!!, i munnen och B på väg in mot stigen igen  .

Grymt roligt att träna sök med henne och de sista träningarna har det handlat om i stort sett elitrutor och hon bara går den goa grå!

Nåt spår har hon med fått sig till livs och nu ska det ju tränas högreupptag  , och det har varit lite av varannangång det hittills. Spårar fint gör hon så....


Ikväll kör vi lydnad, tjohooo!!!


Skapa flashcards