Alla inlägg under mars 2012

Av Susanne Leijon - 17 mars 2012 16:45

Jag traskade ett 1000 meter spår till Änzo   ut på öppet fält och lite annat smått o gott  medans Lotta traskade till ca 6-700 till Bizzie och nog lika långt till Ulla.


Eftersom jag hade tid att passa, Roger skulle ha bilen för att sitta skäggmodell till Nattas delprov, så körde jag ett upplet med Ulla medans spåren låg till sig.

Rutan är lite klurig, för den börjar i "skog"    och går sedan över i öppen mark och dessutom full med koplättar.

men Ulla gjorde som hon brukade, dvs ett mycket bra upplet!


Bizzies spår först och på väg dit ser vi ett äldre par som traskar i kanten, turligt nog inte i henens spår, men när man är redo att släppa på henne så vänder de och är på väg in i hennes. Bizzie hade ju då fått syn på de och i lite spökålder så kollade o kollade hon och hade ingen tanke på att börja spåra inte  .

Vi fick låta henne hälsa, de var ju liite kontstiga, och sedan när de var så snälla att gå ut på vägen igen så släppte jag på igen. Traskade iväg en bit, men sen kom det cyklister med hundar och de fick ju kollas in...

Men hon tog spåret igen och drog på.

Hittade lite pinnar och vinklar, innan det var dags för nästa spöke  , ett grilllock inne i en trädgård.....lite trådtappning men inte värre än att hon kollade vad spöket egentligen var, och sedan tog hon sig an spåret igen  . Vinkeln därefter så hittade jag en gammal mobil i spåret och den hade inte Lotta lagt där och inte sett heller för den delan när hon gick ut spåret, men vi kom ju på att Jonas har ju såna grejor som apporter i sina spår och visst var det hans  .

Ok då visar det sig att Nina har gått på precis samma sträcka till Spex som Lotta gått till Bizzie,hmm.

Bizzie redde ut det så det kändes jätteskönt.

Hon traksade på i spåret och var plötsligt vid slutet, med alla sina småpinnar med sig. Såå himla nöjd med henne!!!!!


Änzos tur och attans vad han spårade bra idag! Kul att se Lotta där apporten låg i vinkel  . Han missade nog två pinnar men spårade kanonbra!!


Ulla då. Hennes upptag började mitt på fältet och det var absolut inte bra  . Svårt att få fäste och hon hade ingen koll åt vilket håll det gick, men när vi väl berättat för henne åt vilket håll iallafall så jädrar vad hon sög i.

Klockrena vinklar, spetsen var som hämtad ur skoleboken  , likaså där apporten låg i vinkel. Alla pinnar med in för hennes del med, tror jag  .


Bizzies tur att köra upplet och nu skulle det testas, om hon visste vad hon skulle göra  . Gick längs basen och tanken var att hon skulle börja vinda, men hon var ju mest intresserad av vem som gått där innan...

Jaja, ställde upp henne och kommenderade henne att leta. Kan jag ju säga att hon gjorde. Jobbade jättefint och hittade en grej som hon kom in snabbt med

Inte bara nybörjartur heller, för en gång till lika bra

Sen  tog koncentrationen slut och efter nåt skickförsök där hon inte fick napp så gick Lotta ut och lyfte och sedan skickad ejag och vips så.....


Mycket nöjd återigen med flickorna så vi avslutade naturligtvis med en runda

Nu håller vi lördag med lite grillat att äta och till det lite rött......

Go lördag på er!!

Av Susanne Leijon - 15 mars 2012 07:38

som ni förstår så hade vi en superduperbra träning igår  .


Låångfika innan man fick ändan ur soffan för att bli seriös, men väl ute så fanns det inte mkt som kunde stoppa en, kanonduktiga hundar, bra väder och alla vi onsdagare  .


Bizzie fick börja och första passet för henne innebar ff, läggande under gång, inkallning och anskällningar.

Som jag skrev igår så känns fria följet hur bra som helst och lallan den åker ut mindre och mindre. Halterna tar sig lixom svängarna  .  Lotta kollade igår och det är lite lättare när man "bara " behöver tänka på att gå, och slipper snegla på hunden för att se så hon är där man vill. Nu kan man iofs känna rätt bra om hon inte är det, men med ögon blir det än lättare.


Läggandet, bara att älte vidare. Måste stanna helt när jag kommenderar, för annars så vill hon gärna gå med. Men vi nördar på.....


Inkallningen, har ju lite lätt för att tjuva så det får man tänka på hela tiden, är en liten lightrumpa den breda fluffen  . Men full fart och vänder in fint men lite sega sättanden, så det får vi jobba på.


Anskällningarna då, både på mig och Lotta och det är attan vad hon är lättlärd den gråa  . Ändrade ju i onsdags från att figgen säger stanna till henne, hon blev för konfunderad och kommandot kan man behöva bättre i andra moment  , till att säga backa till henne och fy attan vad det slått väl ut.

Testade nån gång hemma i tisdags med bre respons men igår, asså hon är uunderbar den lilla. räcker med ordet, så backar hon ut så himla fint och börjar skälla  . Hon blir ute på avståndet länge, men när hon tycker att det tar för lång tid så skuttar hon närmre, men det räcker med ett backa till henne så ut igen och fortsätter skälla.  .


Ullas tur och hon skulle få öva på favvomomenten, ff, kryp, tungen,metallen och hoppet.


FF kändes mkt bra. Tungen, ja det känns skönt att koffen är hyfsad på den för hon gör det mkt mkt bra  .

Metallen, där får jag gå i kastskola  , tror inte det uppskattas att den hamnar ett par meter bakom   mig.

Nina var på väg att beprydas med den igår  .

Med allt flams med det första kastet så var ju SkrUllan lite väl uppstajtad, och tyckte att hon kunde lätta lite, men icke lilla damen... ok då.

Lite tasslek precis innan gripandet har hon men annars gör hon momentet jättebra!


Krypet, I love my dog!!!! Ännu ett med hög koff  .


Hopp, nemas problemas och hon fick ju faktiskt sjunga lite igår och ja hon kan...inte världsklass  , men hon kan  .


Änzos tur och han var ju i stöt   , ända till Lotta kom på att ja just ja jag har ju bollen på mig..och se det går inte.....

En bra lf och Lotta kunde göra sina halter på helt rätt sätt  .

Apportering, ja det var full fart, med morr på vägen,hahahaha knasthund , så lycklig!

testade tungen på honom och han såg rätt kul ut när han trodde att det var den vanlige apporten , men upptäckte ju att shit den var ju tung ju  . Men men in med den kom han.


Bizzie igen och nu fick hon lite ff igen naturligtvis med samma resultat.

Lite kul för jag hade apporten med ut och den är ju superkul så den hämtade hon ju men fick lägga den på planen. Kunde ju vara intressant och se hur hon tänkte lösa ff med den liggandes där mittiallt.

Tänkte ju dra ett par gånger, men kom tillbaka snabbt som attan när jag kallade  .


Apporteringen ja är ju aningen laddad, så hon tvingades att ha hela lallan i marken, inte så lätt,hihi men ut fint, tar den jättefint och sedan mötte jag upp henne på ingången för lite kamp och där jag bestämde när hon skulle släppa  .


Såå jäkla nöjd med flickorna!!!!


En liten runda efter fika fick avsluta onsdagskvällen!!


Torsdag idag och det innebär ju lite måsten men efter det får vi se. Ha en go tors alla!!


Av Susanne Leijon - 14 mars 2012 07:42

Igår hade vi förlagt vårt APT-möte ute på stationen på Toftanäs för flera på jobb hade aldrig varit där.

Så en rundvandring följt av världens snabbaste APT  , gjorde att kl 15 kunde man lämna...

Och eftersom jag är rätt bra på att planera  , så hade Natta kört till skolan  för att kunna möta upp mig på Ica maxi för förnödenhetsinköp.

Perfekt att vara hemma innan 16, för att kunna njuta av en långis medans det var ljust och sol. Fick dessutom med mig Natta på rundan, och sällskap är ju alltid trevligt.


Hade först en plan på att köra ut och lägga spår, men inget uppslut så då tar vi det en annan dag och plan B blev ju då lite lydnad senare på kvällen.


Rundan blev skön, även om Natta protesterade etfer ett tag och ville inte gå längre, utan jag fortsatte själv en bit för att sedan vända. Pallade inte att ta hela rundan runtom Lilla Svedala för att då gå vägen hem utan vi vände grässträngen längs ån och traskade tillbaka  .


Som sagt så stannade ju Natta och satte sig på åkern vilket blev ett litet huvudbry för Bizzie, för hon vill ju ha alla med sig. Men men det resulterade istället då med att fröken sprang en massa budisar, helt frivilligt och sträckan blev ju längre och längre, men hon sprang  .

Den vita pricken långt bort är Natta.

Ulla stod mest och tittade på och undrade vad det var för fel att hålla sig vid sin matte hela tiden  


En härlig runda blev det allt

Ulla med sin sten som släpar runt på hela rundan.....

Och Bizzie som springer och springer....

Men de är underbara de två dårarna  


Hem för lite matfixning av Natta medans jag fick bort lite hundhår från golvet, shit vad B fäller...kanske första löpet på g? Hon blir ju snart 8 månader ju så, inte omöjligt.


Lite vila och sedan ut med B på lillla plätten runt hörnet för ff.

Asså jag tror poletten har trillat igenom minsann, för det kändes sååå himla bra igår!!!

Visst lilla lallan kom ut lite emellanåt, men med ett fot till henne så for den in igen och kontakt hade vi med varandra hela tiden och hennes position, den ska Ulla få titta närmre på  . Vi körde en hel del svängar och halter på olika håll o kanter och japp!!!


Körde nån anskällning med fokus på att inte hoppa på figgen och duktig tösabit  , kom även ljud när hon backade ut   , lättlärd tösabit.

För att inte förvilla henne,hihi kördes det även inkallning, bara för att se så hon inte började backa ut, men icke, kom in så fint och satte sig, yes!


Testade även skall, fotsittandes, och det är såå kul att se hur hon tänker och funderar vad det är jag vill att hon ska göra  . Men ett skall kom det, hon satt så då hamnade bollen i hennes mun. Lilla lilla godingen!!!!


Skrullerull då, jo hon var taggad i sitt ff  , men gjorde vad som förväntades!

FS, på min berömda cykelbana  , och där finns det inte mkt space för vingel efter "gruppen", i detta fallet en lyktstolpe  , inte...så ett par rundor sedan så var jag minsann nöjd.


Ikväll är det onsdagsparty och jag ska fundera ut en träningsplan till brudarna!!


Av Susanne Leijon - 13 mars 2012 07:46


Fick med mig Nathalie på en timmes raskt traskande, där flickorna de fyrbenta de sprang och sprang och sprang.....

Bizzie är snabb den lilla vesslan och tyckte att hon faktiskt skulle ha fritt spelrum att jaga gässen som gick omkring på kullarna.

Men hon kom när jag kallade...eller ja jag fick ju använda rösten lite högre  än ett vanligt "kallande"    men men....

Sen var det ju tur att jag fick syn på de två rådjuren som plötsligt bestämde sig för att springa ut en liten bit framför oss och nu fick man ju testa lite...rådjursstek eller inte? Närå bara skoja!

De bägge hölls naturligtvis fast medans rådjuren försvann ur sikte, men sen släpptes de och ingen av de hade planer på att hänga efter fastän de sett var de sprang iväg. Skönt!


Lite uppfräschning där hemma sen så man kunde praktisera soffhäng....


Idag får det nog bli  lite hjärngympa, för de bägge, tror jag.


Go tisdag önskas!!


Av Susanne Leijon - 12 mars 2012 07:39

och den kunde ju börjat bättre  . Hörde radion vara på, som alltid, och då brukar jag ligga lite till och sen trilla av sängen.

Kollade på klockan efter ett par låtar och då var den 06.13  , alltså varit igång sedan 05.20 Snacka om   .

Tur jag hade duschat på kvällen iallafall så nu var det bara att bestämma sig om jag skulle ta det lungt och ta en senare buss eller sätta fart och ta den vanlige...den vanlige fick det bli så nu var det gott med lite macka och kaffe  .


Söndagen, den blev en mysig träningsdag på klubben  . Lotta, Vicky, Mattias och jag var där vid 10-snåret.

Jag hade Bizzie ute först och vi grejar vidare med lf, läggande under gång, inkallning, där hon mkt väl kan tjuva och sedan anskällnignar.

LF, där får man varva med godisbelöning kontra kamp. För mkt med kampgrej så blir det lite mer att lallan åker ut men hon är mer "taggad". Med godiset, inte fullt så mkt ut med lallan men sen inte lika mkt "på". Så jag varvar  .

Läggandet, ja det tar sig.

Inkallning, som sagt så kan hon tjuva och ingångarna är ibland lite väl höga  , när hon är uppe och vänder i ansiktshöjd innan hon sätter sig, så leda in henne återigen.

På väg in...


Anskällningarna, där blev det ju bra med stanna sist, men jag har tänkt till och insett att detta inte är sååå bra utan jag lär henne att backa istället, så hon får ut avståndet.

Det ser ju gärna ut så här, eller betydligt högre, när hon är framme

Kampa är kul  


Shotti kördes igenom, såg bra ut och sen var det Ullas tur.

Lite värmning i ff, sedan inkallning med ställande o läggande,fs, kryp och skall blev hennes repertoar

INkallning

Ställandet, som blev kanonbra  

Full fart igen

Framåt.....

Hon gjorde ett hyfsat fs igår!

Men krypa det kan hon bästa vit!!!

Tror inte att 10:an var långt borta igår!!!!!  .


Sjunga fick med  och igår hade hon en av sina bättre sångstunder  .

En rikitgt bra dag på jobbet med mina två  .

Trym, Yohnsson och Änzo sedan och de glänste lite på olka håll  .


Lagom till vi var färdiga så anlände det lite fler onsdagare så det fick bli lite samkväm i solen innan det blev dags för Bizzie att få sin runda två. Nu gjorde vi rätt från start under lf, eller snarare ff, är lättare att greja med allt utan en massa meter koppel med att hålla reda på  .


Budis och här rundade hon den lilla damen, men Lotta fick allt tillbaka henne, och sedan blev det nåt bra skick  .


Väl hemma var det soffhäng!!


Lördagen:

Träning i Vomb, och inte mkt sökfolk så då blev det spår till flickorna istället.

Jag traskade till Sabina och Khan, Hon gick till Ulla och Lotta till Bizzie.


När det var dags för Bizzie så gjorde hon ett bra upptag, lita på hunden jädra snörhållare  , ångade på i spåret, tjohoo vad det gick! Pinnar plockades, vinklar följdes ända tills det visade sig att Lotta hade traskat över i Ullas spår, och det blev ju lite too much för Bizzie, som först valde Ullas spår en liten bit, men blev tillbakakallad och fick visat för sig på ett ungefär var spåret gick, men hon redde det inte riktigt, så då valde jag att sela av och ge henne bollen istället.

Det hon hade spårat var väl en 700 meter ungefär så jag var sjukt nöjd med henne!!!


Khan han drog iväg i sitt spår, men hittade runt med alla pinnar med hem, och klurigheterna såg man inte mkt av  .


Ullan, första upptagsskicket får jag ta på mig helt och hållet att det inte blev bra. Gör om och gör rätt och nu så....

Hon ångade på i spåret även om lite loj första biten  . men hon kom igen.

Missade ngn pinne och när vi kom till slutet så fattade jag verkligen varför Bizzie hade haft problem där. Det var verkligen övergångar som hette duga, gått på samma ställe ja.....  .


Upplet, och Ullan hon glänste  .

Bizzie hade sina en 30 meter ut och fick vinda, vilket hon gjorde jäkligt bra  , 5 vindningar med 4 saker som resultat! Ingenting idag om att inte vilja ta sakerna heller. Mkt bra jobbat!!!!


Mkt nöjd körde jag hem och förberedde maten inför att Lotta o Stefan skulle komma o kolla lite på Mellon.

Trevlig kväll och RÄTT LÅT vann!!!!


Om jag skulle sätta igång och jobba lite kanske....  


Av Susanne Leijon - 8 mars 2012 07:38

Gårdagens träningsplan var ju för

Ullas del, FS, Skall och kryp

och för Bizzie var det plats, lf, läggande under gång och budis. Hon fick även nån anskällningsövning   .


Benzon o Bizzie skulle ligga plats, men den Benzon var plötsligt halt så då var Nina snäll och tog ut gammelboxaren så Bizzie fick lite sällis  .

Igår var det en del som hände runtom henne så hon var ju inte fullt koncentrerad på att ligga kvar, så tre gånger fick jag minsann göra om och göra rätt. Hon ligger bra, men traskar snällt upp när hon tycker att nu är vi nog färdiga...

Vid ett tillfälle var hon på väg bort till Tischa, så det är tur att hon lyder när man kallar.....


När hon ändå var ute så körde jag de andra momenten med henne och jag är nöjd!

LF blir bättre och bättre och hon börjar vara mer med när jag stannar, inte lika mkt fram och ut för att vända o dyl  .

Läggandet där är vi ju fortfarande i vår linda, men det går trots det framåt, en lättlärd liten jäkel är hon  .

Budisen och här tog jag Nina till hjälp, inte för att hon bryr sig om vem hon springer till men jag tycker det är nyttigt med olika mottagare.

PÅ första så efter att hon satt sig, fått lilla gottan och sedan fått kampa så tappade Nina kampdutten så Bizzie for bort till mig, men det behövdes bara lite tjoande från Nina så tvärvände hon till henne för mer kamp...den har gott om!

Ett par vänder blev det och hon springer för glatta livet...främst till mottagaren...angenämt problem  .


Byte av hund och rätt ut i FS med Skrull.

Ja de två första vändorna var ju lite väl raciga får man väl säga..tror hon börjat fatta att det ligger belöning längst ut  . Igår brandslangar och jaha sa hon men var är min boll!!!

Tredje skicket var nog det bästa trots allt för fjärde blev liite väl mkt vingel efter gruppen.

Börja med gåendet två gånger och sedan två hela skick får det bli nästa gång.


Kryp på det och ja det ÄR en av hennens paradgrenar

 

Låg och fin, inga skutt och igår fick vi i stort sett till vänstersvängen med. Höger där är det lite lite lättning precis i svängen men en påminnelse om ..ner..så blev det hur bra som helst!!  


Skälla fick hon med och ja hon skäller bäst när det är tid för henne att vara tyst..återigen tur det är låg koff på det momentet  .

Lite "anskällning " på Lotta och då jädrar skäller hon kanon..lustig den där vita...


Kollade lite på Änzos kryp och han har jättefin krypteknik, mammas påg  

 

Pillerill återstår sen ska det oxå sitta!!!


Byte av hund igen och nu skulle Bizzie få lite anskällningar på Lotta.

Hon älskar och fara fram till figgen, sen blir det lite too much och med den studsboll som hon är  , hon är uppe i huvet på en och vänder...så fick vi tall till en annan teknik.

Kan ju säga att i de första försöken att få henne ut från figgen iom allt skuttande så jädrar vad hon visade attityd  , kom inte här o putta bort mig säger jag bara..lät det som i skallet. Gött!


Testade med att bara stå på kort avstånd, säga stanna till henne när hon var ca 1 meter ifrån och jaha sa hon stannade och började skälla.  Hon stannade ute på det avståndet hela tiden med  .

Det funkade dessutom mer än en gång!!!!

Denna lättlärda underbara hund!!!!


Avslutningsvis så kampa,kampa och kampa, vinna, komma tillbaka för mer dragkamp.

Vilket härligt tillkämpande, som Nina sa! Japps det är lilla Bumlebumlan det!!


Inte mkt snack i stugan, men sååå gott att Eva o Chrille är tillbax  , men väl lite rastning på planen efter innan dottern skulle hämtas.


Ha det alla!!

 

Av Susanne Leijon - 6 mars 2012 07:40

Var det träning på igår  .

Vår tur att köra till fotbollen och Roger, tur han har, jobbar till 18. Så lotten föll ju på mig  .


Hade först en plan att köra hårda spår ute vid Toftanäs i samband med att det behöves handla, men när jag insåg att det inte var så mkt som behövdes, så kunde lika gärna Ica i Bara få de slantarna.

Plan B fick det bli istället, som innebar en långis i Bara och lite träning på det  .


Ut m pågarna och sen brudarna och det är väl jäkelen vad den yngre kan dra och vara överallt  . Så under hela promenaden, ca 1h så var det fokus på att INTE DRA och flaxa runt överallt.

Antingen är hon smart eller så drabbades hon snabbt av ett utmattningssyndrom, för vi lyckades rätt så bra efter ett tag med lite diverse utvecklingssamtal  .

Får vara noga att nämna litens namn först för annars tar ju Skrullan åt sig och det är ju inte meningen  .


Efter prommisen så fick frk B sig lite lydnad till livs och det blev lf, inkallning och början till läggande under gång.

LF kändes mkt bra igår, inget ut med rumpan  och sättandena vart oxå bra. Hon var lixom med mig  .

Inkallning, här tjuvar ju damen gärna men icke igår inte. Bra fart så nu jobbar vi med ingångarna. Blir gärna ett skutt framme hos mig, så hon hamnar lite väl mkt bakom, eller tassar på mina ben...så leda in henne rätt ett tag nu så hoppas vi att skuttbeteendet är övergående  .

Läggande, ja naturligtvis stannar jag och lägger henne och går sen iväg. Lite seg ner men vi har ju precis börjat  , så det kommer det kommer.


Hemma intogs soffan med full kraft!!


Ikväll är det kaffeprovning på Mattias jobb så det blir till att stanna i stan efter jobb. Inte lönt lixom att åka hemom!


Ha det  


Av Susanne Leijon - 4 mars 2012 10:40

för vår träning.

Planen var ju att spåra med vovvarna, för att köra sök där är ju inte optimalt...men se så fel man hade.

Vår tilldelade mark igår innehöll faktiskt två skogsdungar med väg emellan, så Vicky sa direkt att jag vill köra sök..och klart man blev sugen eftersom de två kommande helgerna har vi ju inte heller "Sökvänlig mark" tilldelad.

Så Lotta, jag o Vicky bestämde oss för att söka, så vi vallade rutan och gjorde upp var legorna skulle vara någonstans, eftersom vi inte hade ngn som gick på stigen.

Rätt roliga skogsdungar med diverse hålor att gömma sig i och den var faktiskt lite kuperad på ena sidan  .


Lilla Bumlan fick börja och första omgången blev det 6 skick för henne. Några av skicken gick kanon medans några där behövde hon lite hjälp  . Men ut och tog sig fram gjorde hon allt lilla   .

Provade med att hon skulle skalla lite ute hos figgen, men det ska jag köra sidan av så länge, för det blev liite too much för henne.

Här är Vicky hittad iallafall...

Yohnsson, Änzo, Shotti sen och de gick också jättebra!

Kul och se hur Änzo vuxit till sig och hur kul han tycker att det är!

Yohnsson O Shotti har ju varit med ett tag och sökt så...

SkrUllan sen då och det började bra men slutade liite sämre  .


Färdigsökta så då tog vi oss bort till de andra som var i full gång att köra upplet på öppen äng, och här var det Ulla av mina som var först ut och kan väl bara säga att hennes prestation var onödigt snygg!!  .

 

Jäkelen vad snyggt hon gick!!!!  

Bizzie hade sina på halva sträckan och jag gick på basen så hon fick vinda och då släpptes hon för att springa ut o hämta.

Vindade jättesnyggt, men fick väl liite hjärnsläpp på vägen ut  , så det blev inte direkt på, men hon jobbade sig fram till sakerna

Luktade men tyckte inte att de var de fräckaste grejorna  , men med lite glada tillrop från mig så tog hon sakerna

kom in med de och förbi  , så avlämnandena ska vi jobba på! bilderna ärligt stulna av Nina!


Vädret var ju helt underbart så en prommis med brudarna fick avsluta Revingedagen

           

En stiliger tös är hon allt, grånosen!


Ovido - Quiz & Flashcards