Alla inlägg den 25 februari 2013

Av Susanne Leijon - 25 februari 2013 10:18

har bl.a varit helgens innehåll   .


Fredagen då var det ju riktigt fint väder och som vanligt är man ju hemma hyfsat tidigt då och det är inte lönt att ta av sig mer än att byta till lite mer hundiga kläder och bege sig ut. Dottern hängde på så ut mot ån traskade vi och det blev en rätt bra runda och de fyrbenta de sprang, så väl hemma sen var det lätt att kocka ihop en go kycklingmiddag och slurpa lite rödvin till det.


Lördagen, ja Roger jobbade, Natta var borta och Rasmus han sover ju halva dagen, så då kan man ju..med gott samvete   träna lite hund.

En kompis kände för att hänga på med sina rottisar..eller ja det är mest dottern som grejar men lite allmänna tips och trix för att komma igång lite mer med lydnadsbiten.

Hanen, ja han blev ju kär i mig naturligtvis  , vad är det med hanar och mig..har ju varit ett antal genom åren som fullständigt kärat ner sig i mig..och nu kan man inte ens skylla på doftälvan..för doftar så gör ju inte hon mer,hehe.

Duktiga hundar...ja förutom lillan på 5 månader som tyckte att jaha är jag nödig så är jag, och bara för att de lämnat mig i bilen så ska de få  . Ja Lotta hade att göra med sanering hon.....


Jättesöt liten tjej som var pigg på att lära sig och Zack den stora han bara älskade att träna.


Ulla hade jag tränat innan de kom och hon var extra allt, shit vad hon är dryg då även om fria följet faktiskt kändes bra och tungen..tacka vet jag den för hon bara älskar att bära runt på den och gör momentet hur fnt som helst.


Bizzie där började vi med lite skallmarkeringar på Lizette och det uppskattades minsann  .

Linförighet, ja lite trängning men det tog sig och det blev till slut rätt bra.


Tungen fick hon oxå göra och ut, griper,tillbaka sen släpper hon den när hon är nästan framme, så det blev till att kommendera fot och traska på...

Metallen, som hon brukar göra jättefint där gjorde hon precis likadant, så den fick göras om tills det blev bra och vi slutade med ett lyckat moment..tog ett par gånger..men envisast vinner,hehe

Träapporten och ja den gick som den brukar.


Lotta och Lizette de körde hem för att få sanerat bilen ordentligt och jag gick en runda längs ån där med då så de fick springa av sig.

Kvällen tittades det på Mellon och fy fan vad dåligt  . Första jag sett hela och vilken besvikelse..den enda som var någorlunda var Munters låt.


Söndagen sen och minsann hundträning   .

Ett antal avhopp och plötsligt tog snön vid på den redan hårda blåsten, så vi som var kvar valde att stanna i Norrskog och spåra däristället för att ligga och dra ett antal mil med tanke på att man visste inte riktigt väderstatusen..


Leif han traskade ett spår till Bizzie och jag gick till Benzon.

Ulla skulle få ärva Bizzies sen var tanken....


Tog Bizzies och ett klockrent upptag, drog iväg och i Norrskog är det icke slätt, det finns diken som ska passeras och en massa snorhala grenar så jag vill ha lite koll på var jag sätter fötterna...gick sådär bra i det tempot hon höll  . Gjorde allt för att bromsa fröken men hon låg på, hittade vinklar och pinnar och med tanke på skoavtrycken i snön kan man ju verkligen se hur hon gör i alla vinklar...om man hinner,hmmmm

Tappade linan två gånger och fick säga till henne att stanna, vilket hon gjorde och sen samla ihop sin svettiga kropp och linan som låg runt diverse grenar för att sen låta henne fortsätta...

In i ett tätare parti, men diverse blöthål   och plötsligt tvärstannade B började vinda och ville sen verkligen lägga benen på ryggen och dra åt motsatt håll och ja jo det hade kanske inte varit fel med tanke på svinet som stod en 15 m bort.

Hon och jag ensamma i den tätaste delen.... men jag tjoade och hade mig, svinet tog ingen notis om att vi var där utan traskade lungt vidare.

Jag hade mest koll på åt vilket håll om det fanns fler och hur vi skulle ta oss därifrån utan att stöta ihop.


När jag förstod att det var borta så fortsatte vi att tråckla sig ut ur den täta delen, ha koll på Leifs spår för att sedan kunna sätta på B utanfördet täta igen.

Hon fortsatte att spåra hur fint som helst för att snart efter stå vid sin slutpinne  .


Ulla fick av naturliga skäl ärva Benzons spår istället och både Benzon och Ulla grejade det spåret hur fint som helst!


Upplet på det och för Bizzies del så var det MKT spring i första skicket, men sen så hade hon näsan på och plockade fint in de fyra grejorna som låg där ute i den kuperade rutan med vindar från alla håll.


Ulla ja vad hon gjorde från början vet jag inte, aller jo det vet jag...en bra bit utanför rutan sprang hon och spårade  , Utveckligssamtal med henne..som om hon bryr sig speciellt mkt...men hur som så kopplade hon på näsan och även hon hittade sina grejor!


Avslutade träningen med sökmarkeringar på dolda figgar. Hon har svårt att komma igång i skallet och spenderar mest tid på att glo på mig.

Blev lite bättre när de inte låg så långt ut.

Kallade även in henne och gjorde omskick när jag ansåg att hon stod för länge utan att göra nån som helst ansats till att börja skälla, och då plötsligt....


Fick lite tips som kan provas...

Dåliga vanor måste lixom brytas  . och hundar de är vanedjur....


Lugn tillställning resten av kvällen i Svedala minsann, fick satt tänderna i en god stek med goa tillbehör och sen var soffan rätt skön..trist med tradiga tv-program men man kan ju inte få allt   .


Go måndag

 

Ovido - Quiz & Flashcards