Direktlänk till inlägg 30 oktober 2011

HUNDTRÄNING NÄR DEN ÄR SOM BÄST

Av Susanne Leijon - 30 oktober 2011 17:52

Vicky o jag drog till Almåsa idag för att spåra lite med våra vovvisar.

För att slippa sprida ut oss för mkt så tänkte jag bara göra ett upptag till Ulla med litet spår som häng och ett litet till lilla Bizzie-Bulan.

Vi spårade ju i fredags och ska hitta på något imorgon med så...

 

Jag traskade ut ett 900 m långt spår till Shotti, medans Vicky traskade ett litet till Ullan.

Därefter så körde vi flyktspår till Yohnsson, ja jag drog iväg med bitstocken så han fick kolla en bit  .

 

Då man är väldigt flexibel   så ändrade jag ju mig så att Ulla kunde ju få ärva Shottis spår så kunde Bizzie ta det som Vicky gått till Ulla  , kunde ju bli intressant och se hur hon skulle lösa det. Inget godis i upptramp och sedan hade ju inte Vicky gått så tätt med fötterna som jag brukar.

 

På med lilla selen, hon ser så proffsig ut den lilla  . T

Traskade fram till där vi såg att Vicky hade gått och hon fick själv "hitta" spåret, vilket hon gjorde  och tuffade iväg. Nogrann liten tös är det och första vinkeln sedan tog hon jättefint  . Andra benet där var det lite mot/sidvind, det prasslade av vassen sid dammen, löven de yrde lite, så ett par tappade trådar mellan spårningen,hihi. Plötsligt satte hon sig hos mig och såg att tänka...att nu vet jag inte vad jag ska göra  , men hennes tålmodiga matte,,,stod snällt och väntade,hihi och plötsligt så reste hon sig igen och började leta efter sitt spår, asså man blir alldiles varm i hjärtat!!!

Tog andra vinklen jättefint och var noga att hålla sig i kärnan hela tiden på sista benet fram till slutpinnen, som hon fick hämta flera gånger.

Hon är bara sååå duktig den lilla!!!


Hon fick även springa ett par budisar till Vicky, och de gick också bra!


Yohnssons tur, o då gick jag, belöningen, ut och gömde mig med bitstocken  . Nu såg jag bara sista delen av spåret, men det såg jättefint ut, så när han var djupt koncentrerad i spåret på väg till mig..tada!!!! Oj vad lycklig han blev!!


Shotti, ja hon var jätteduktig i sitt spår bland spetsar, apport i vinkel, vindigt o dant bland kullar.

Ulla likaså, hon hade väldans brått, taggad av att Shotti precis gått där  . De gick över samma pinne bägge två och det var kul att se hur lika de löste de olika vinklarna o annat.


Våra underbara spårhundar har ännu en gång gjort sina mattar glada o nöjda!!!


Nu sitter man här med bojan men imorgon är man ledig och då kör vi igen.......


Skön söndag önskas!!

   

 

 
 
Nina

Nina

31 oktober 2011 07:27

Det var minsannemej duktigt jobbat av alla vovvar :). Kan inte vara helt fel att vara en belöning *fniss*. Ha en go måndag oxå! //Kramar

http://www.palmstrand.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Leijon - 26 februari 2014 07:35

                                      IDAG FYLLER VÄRLDENS BÄSTA, TOSSIGASTE SKRULLA-REDA 9 ÅR   .       ...

Av Susanne Leijon - 17 februari 2014 07:44

är väl rätt lagom att träna hund   .   Revingemark för gruppen och vi började dagen med plats med skott och budis. Platsen är inga som helst problem, hon ligger kanon hela tiden,   Budisen, där har hon vid ett tillfälle sprungit till skytte...

Av Susanne Leijon - 6 februari 2014 08:16

Shit vad det är kul att träna med Bizzie.   I tisdags körde jag ut för att rasta de bägge, men la även ett spår till B och under tiden så fick de bägge varsitt uppletande. Rutan blev på en kulle så det var ju lite kul att ´se hur de jobbade. ...

Av Susanne Leijon - 27 januari 2014 07:59

Och det handlar naturligtvis om hundträning  .   Lördagen först då var hela fm och halva efm upptagen med diverse måsten, men sen efm drog jag iväg till Sturup för att rasta de bägge, men vafanken...blev att jag först huttade ut varsitt litet spå...

Av Susanne Leijon - 15 januari 2014 11:39

Och det handlar om Bizzie och hennes korgarbete i skyddet  .   Bita, Släppa och Bevaka det har grundats rejält med damen och vi har fått klura lite på att få till rätt attityd redan från början men jag/vi, skyddsgänget   tror/ känner att NU ligge...

Ovido - Quiz & Flashcards